|
Przegląd i renegocjacje Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata 2007 - 2013
W związku z rozpoczętą procedurą przeglądu i renegocjacji z Komisją Europejską programów operacyjnych w ramach Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia na lata 2007-2013 oraz uzyskaniem dodatkowych środków z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego pochodzących z krajowej rezerwy wykonania i dostosowania technicznego, Instytucja Zarządzająca Regionalnym Programem Operacyjnym Warmia i Mazury na lata 2007 – 2013 dokonała śródokresowej oceny wykonania Programu i na jej podstawie przyjęła projekt jego zmian.
Zaproponowane zmiany przygotowane zostały w oparciu o:
- Rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006 z dnia 11 lipca 2006 r. ustanawiające przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1260/1999 (Dz.U.UE.L.06.210.25 z późn. zm.),
- Ustawę z dnia 6 grudnia 2006 r o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (DZ. U. z 2009 r. Nr 84, poz. 712 z późn. zm.),
- Wytyczne Ministerstwa Rozwoju Regionalnego dotyczące dokonywania przeglądu i renegocjacji z Komisją Europejską programów operacyjnych w ramach Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia na lata 2007 – 2013 z dnia 1 września 2008 r.
oraz na podstawie:
- dokumentu pn. „Ukierunkowanie środków wspólnotowych w ramach krajowych i regionalnych programów operacyjnych”, stanowiącego wskazanie dla instytucji zarządzających dla dokonania ewentualnych zmian w programach operacyjnych, w celu ukierunkowania wsparcia na obszary najbardziej istotne strategicznie z punktu widzenia priorytetów rozwoju kraju i regionów,
- przeprowadzonych analiz, badań ewaluacyjnych oraz autoewaluacji i badań wykonanych przez IZ RPO WiM.
Streszczenie – krótki opis wprowadzonych zmian:
- Zaktualizowano plan finansowy w związku z alokacją dodatkowych środków z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w łącznej wysokości 34 008 249 EUR, pochodzących z:
- krajowej rezerwy wykonania (kwota 24 616 794 EUR),
- dostosowania technicznego (łącznie 9 391 455 EUR).
Mając na uwadze, iż środki krajowej rezerwy wykonania mają z założenia stanowić instrument sprzyjający wzrostowi i konkurencji (dzięki ukierunkowaniu na obszary proinnowacyjne i prorozwojowe oraz na podnoszenie standardów dostępu do usług)1, proponuje się skierować je na następujące obszary wsparcia:
- inwestycje w przedsiębiorstwa bezpośrednio związane z dziedziną badań i innowacji – 14,2%, tj. 4 812 859 EUR,
- inne inwestycje w przedsiębiorstwa – 44,1 %, tj. 15 000 000 EUR,
- usługi w zakresie zaawansowanego wsparcia dla przedsiębiorstw i grup przedsiębiorstw (poprzez wsparcie MŚP za pośrednictwem instrumentów inżynierii finansowej) – 14,7 %, tj. 5 000 000 EUR,
- usługi i aplikacje dla obywateli (e-zdrowie, e-administracja, e-edukacja, e-integracja, itp.) – 23,5 %, tj. 8 000 000 EUR,
- infrastrukturę ochrony zdrowia – 3,5 %, tj. 1 195 390 EUR2 (poprzez wsparcie placówek ochrony zdrowia w miejscowościach zlokalizowanych w uznanych oraz potencjalnych rejonach turystycznych w regionie (zgodnie z Mapą koncentracji turystyki stanowiąca załącznik do RPO WiM).
Obszary, na które proponuje się alokację dodatkowego wsparcia, należą do priorytetowych dla dalszego rozwoju województwa warmińsko - mazurskiego, a jednocześnie cieszyły się znacznym zainteresowaniem wśród beneficjentów, przewyższającym możliwość udzielenia dofinansowania w ramach dotychczasowych środków RPO WiM.
W wyniku alokacji dodatkowych środków z krajowej rezerwy wykonania i dostosowania technicznego udział środków EFRR realizujących cele Strategii Lizbońskiej w stosunku do alokacji na cały Program wzrośnie o 1,81 punktu procentowego, z poziomu 37,26% do poziomu 39,07%.
- Zmodyfikowano wskaźniki realizacji Programu w zakresie ich adekwatności, specyfiki, mierzalności, wartości docelowych, z uwzględnieniem alokacji dodatkowych środków wskazanych wyżej. Nie wprowadzono zmian nazw wskaźników ani nowych wskaźników. Proponuje się wykreślenie z listy wskaźników tylko jednego wskaźnika, tj. „Długość przebudowanych, rozbudowanych dróg wodnych”. Podstawą dla dokonania zmian były przeprowadzone analizy, badania ewaluacyjne oraz autoewaluacje i badania wykonane przez IZ RPO WiM.
- Dokonano zmian technicznych i redakcyjnych polegających na:
- aktualizacji zapisów dotyczących przepływów finansowych w związku ze zmianą ustawy o finansach publicznych, obowiązującą od 1 stycznia 2010 r.,
- aktualizacji zapisów dotyczących zadań Instytucji Certyfikujących,
- aktualizacji załącznika nr 11.4. Mapa koncentracji turystyki przedstawiająca analizę rozmieszczenia funkcji turystycznej w województwie warmińsko-mazurskim wg granic administracyjnych (zgodnie z decyzją Zarządu Województwa z dnia 16 września 2008 r.),
- aktualizacji mapy sieci drogowej województwa warmińsko – mazurskiego znajdującej się w opisie Osi priorytetowej Infrastruktura transportowa regionalna i lokalna w zakresie planowanych do przebudowy dróg wojewódzkich finansowanych w całości ze środków własnych,
- aktualizacji tabel finansowych wynikającej z alokacji dodatkowych środków pochodzących z krajowej rezerwy wykonania i dostosowania technicznego oraz w związku z dokonanymi już przesunięciami środków w obrębie poszczególnych osi priorytetowych.
Ostateczne zmiany Programu, w tym ukierunkowanie dodatkowych środków pochodzących z krajowej rezerwy wykonania i dostosowania technicznego, dokonane zostaną w toku dalszych prac, polegających m.in. na poddaniu ich ocenie przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego oraz procesowi negocjacji z Komisją Europejską.
1 Na podstawie dokumentu pn. „Ukierunkowanie środków wspólnotowych w ramach krajowych i regionalnych programów operacyjnych” opracowanego przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego
2 Maksymalna kwota pozwalająca na zachowanie procentowego udziału środków przeznaczonych na infrastrukturę ochrony zdrowia w całkowitej alokacji EFRR na Program przyjętego decyzją KE podczas negocjacji RPO w 2007 r.
« na górę
|
|