zamknij okno

Informujemy, że używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii w celu umożliwienia i ułatwienia Państwu korzystania z usług dostępnych w serwisie, a także w celach statystycznych i marketingowych.

Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące cookies w przeglądarce. Aby uzyskać informacje w jaki sposób zmienić ustawienia dotyczące cookies w swojej przeglądarce prosimy kliknąć na odpowiedni link: Google Chrome, Mozilla Firefox, Microsoft Internet Explorer, Opera. Informujemy jednak, że zablokowanie ciasteczek może uniemożliwić korzystanie z niektórych lub wszystkich funkcji serwisu.

Korzystanie z naszego serwisu bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że akceptujecie Państwo umieszczanie i używanie cookies w przeglądarce internetowej na aktualnym urządzeniu.

bip wersja pl english
krok 1 Zapoznaj się z programem krok 2 Sprawdź harmonogram konkursów krok 3 Przygotuj projekt krok 4 Wypełnij wniosek krok 5 Śledz ocenę wniosku
punkt informacyjny
mrr Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju
wmarr Instytucja pośrednicząca II - Przedsiebiorczość
wfosigw Instytucja pośrednicząca - Środowisko przyrodnicze
efs Europejski Fundusz Społeczny na Warmii i Mazurach
obszary wiejskie Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
wrota Wrota Warmii i Mazur
Komisja Europejska Komisja Europejska
Europejska Debata Publiczna Europejska Debata Publiczna
scb
komplementarnosc pokl rpo

Komunikat

Komunikat Instytucji Zarządzającej
Regionalnym Programem Operacyjnym Warmia i Mazury na lata 2007-2013
z dnia 4 grudnia 2009 r.
dotyczący definicji nieprawidłowości


W związku z powtarzającymi się pytaniami Beneficjentów odnośnie definicji nieprawidłowości Instytucja Zarządzająca RPO WiM informuje:

Zgodnie z Rozporządzeniem Rady (WE) nr 1083/2006 ustanawiającym przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności nieprawidłowością jest „jakiekolwiek naruszenie przepisu prawa wspólnotowego wynikające z działania lub zaniechania podmiotu gospodarczego, które powoduje lub mogłoby spowodować szkodę w budżecie ogólnym Unii Europejskiej w drodze finansowania nieuzasadnionego wydatku z budżetu ogólnego”.

Nieprawidłowość występuje także w przypadku:
  • naruszenia przepisów prawa krajowego oraz gdy przepisy prawa krajowego są bardziej restrykcyjne (rygorystyczne) niż przepisy prawa wspólnotowego;
  • naruszenia postanowień Umowy o dofinansowanie projektu.

Beneficjenci zobowiązani są do zgłaszania IZ RPO Warmia i Mazury 2007-2013 (zgodnie z postanowieniami Umowy o dofinansowanie projektu) każdego przypadku dokonanego przez siebie naruszenia prawa. Następnie IZ RPO Warmia i Mazury 2007-2013 ocenia, czy zgłoszone przez Beneficjenta naruszenie prawa jest nieprawidłowością. W związku z powyższym, istotny jest fakt, iż naruszenia prawa zgłaszane przez Beneficjenta i zakwalifikowane przez IZ RPO Warmia i Mazury 2007-2013 jako nieprawidłowość – nie podlegają raportowaniu do KE (poza określonymi wyjątkami) – przed lub po dokonaniu płatności z wkładu publicznego.


Typy nieprawidłowości:

1. Dotyczące rozliczenia płatności oraz prawidłowości i rzetelności prowadzonych dokumentów księgowych, m.in.:
  • brak rozliczenia płatności lub innych dokumentów księgowych potwierdzających poniesione wydatki;
  • niekompletne (wadliwie wystawione) faktury (brak podpisu wystawcy, terminu płatności, formy płatności);
  • brak opisów na oryginałach faktur;
  • przedłożenie fałszywych faktur przez Beneficjenta;
  • podczas kontroli na miejscu Beneficjent nie jest w stanie przedstawić oryginału faktury, której kopia złożona została wraz z wnioskiem o płatność w IZ RPO Warmia i Mazury 2007-2013 .
2. Dotyczące Wniosków o dofinansowanie projektu oraz prawidłowości i rzetelności przedstawianych dokumentów (wykrycie nieprawidłowości po zatwierdzeniu Wniosku o dofinansowanie):
  • brak dokumentów potwierdzających zrealizowane usługi;
  • dokumenty przedstawione przez Beneficjenta nie dotyczą realizowanego przedsięwzięcia;
  • przedstawione dane są nieprawdziwe lub niezgodne ze stanem faktycznym;
  • antydatowanie dokumentów;
  • wpisanie do wydatków kwalifikowalnych podatku VAT, gdy Beneficjent jest podatnikiem tego podatku i ma prawną możliwość do jego odzyskania zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
3. Dotyczące warunków zawartych w Umowie o dofinansowanie projektu:
  • poniesiony przez Beneficjenta wydatek jest niezgodny z przedmiotem realizowanego projektu;
  • „podwójne” finansowanie tego samego wydatku (np. z dwóch różnych źródeł);
  • brak prowadzenia wyodrębnionej ewidencji księgowej;
  • odmowa Beneficjenta poddania się kontroli na miejscu realizacji projektu;
  • niestosowanie wymogów wynikających z ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (tekst jedn. Dz.U. z 2007 r., Nr 223, poz. 1655 z późn. zm.), np. niestosowanie ustawy, wadliwe przeprowadzenie postępowania o udzielenie zamówienia, zaniżenie wartości zamówienia.
4. Dotyczące realizacji projektu:
  • wydatki poniesione przez Beneficjenta na zakup towarów lub usług znacznie przewyższają wartość cen rynkowych powszechnie obowiązujących w trakcie realizacji projektu;
  • niewykazany przez Beneficjenta dochód z tytułu realizacji projektu.

Czynności podejmowane przez IZ RPO Warmia i Mazury 2007-2013 w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości będą każdorazowo uzależnione od sposobu finansowania danego projektu, zaawansowania płatności na rzecz Beneficjenta, stopnia złożoności projektu, stopnia osiągnięcia celów projektu. W każdym jednak przypadku muszą one doprowadzić do usunięcia nieprawidłowości. IZ RPO Warmia i Mazury 2007-2013 podejmuje działania zmierzające do usunięcia nieprawidłowości.

Działania te mogą polegać na:

1. Dodatkowych działaniach wyjaśniających, w szczególności:
  • przeprowadzeniu kontroli na miejscu realizacji projektu;
  • żądaniu udzielenia od Beneficjenta dodatkowych informacji, wyjaśnień lub przedstawienia stosownej dokumentacji;
2. Podjęciu działań zmierzających bezpośrednio do usunięcia nieprawidłowości, w szczególności:
  • żądaniu usunięcia nieprawidłowości (w przypadku nieprawidłowości bez skutku finansowego);
  • wydaniu zalecenia dotyczącego modyfikacji procedur wewnętrznych;
  • żądaniu zwrotu środków we wskazanej wysokości wraz z odsetkami w wymaganym terminie, zgodnie z Umową o dofinansowanie projektu, przepisami prawa i procedurami właściwymi dla Programu;
  • w przypadku podejrzenia popełnienia przestępstwa ściganego z urzędu – powiadomieniu organu uprawnionego do ścigania przestępstw o podejrzeniu popełnienia przestępstwa ściganego z urzędu.

 

« na górę

generator wniosków o dofinansowanie GENERATOR WNIOSKÓW
genertator wniosków płatniczych GENERATOR WNIOSKÓW PŁATNICZYCH
Mapa dotacji MAPA DOTACJI
informacje Gdzie po informacje
konkursy Konkursy RPO WiM
szkolenia Szkolenia i spotkania informacyjne
promocja Promocja Funduszy Europejskich
lista_beneficjentow Lista Beneficjentów (RPO WiM)
najczęstrze błedy
najczęstrze pytania
dobre praktyki

Strona główna | NSS | Generator | Gdzie po informacje? | Konkursy RPO WiM | Szkolenia i spotkania informacyjne | Promocja FE | Znaki i logotypy | Linki | Lista Beneficjentów RPO WiM 2007-2013 | Kontakt | Zgłoś błąd |
Polityka prywatności | Mapa strony | Logowanie |

 

Data aktualizacji: 2021-12-09 11:33:01

 

Copyright © Urząd Marszałkowski Województwa Warmińsko-Mazurskiego

loga