Pobierz w formacie PDF
WARSZTAT BENEFICJENTA

By nie bać się kontroli

Dotychczasowe kontrole projektów współfinansowanych z RPO Warmia i Mazury zakończyły się naliczeniem ok. 100 korekt finansowych, które są karą za nieprawidłowości podczas realizacji projektu. Nie stwierdzono jednak tak poważnych naruszeń, które zmusiłyby Instytucję Zarządzającą do rozwiązania umowy o dofinansowanie.

– Beneficjenci coraz lepiej przygotowują się do kontroli – tak jednoznacznie oceniają przedstawiciele Departamentu Zarządzania Programami Rozwoju Regionalnego w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Warmińsko-Mazurskiego. Ta ocena jest oparta na doświadczeniach i wynikach z kilkuset przeprowadzonych kontroli. Biorąc pod uwagę formę podmiotu, do kontroli najlepiej przygotowują się jednostki samorządu terytorialnego. Wynika to z charakteru ich działalności, posiadania wykwalifikowanej kadry, a także doświadczenia jako podmiotu kontrolowanego przez różne uprawnione jednostki. Natomiast wśród przedsiębiorców są zarówno tacy, którzy projekt mają zapięty na ostatni guzik, i tacy, którzy stosują podejście „jakoś to będzie”.

Doraźne i planowe

– Nie jesteśmy w stanie przeprowadzić kontroli wszystkich projektów, gdyż fizycznie jest to niemożliwe – ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego wsparcie przyznano niemal 2 tys. projektów. Projekty do kontroli dobiera się na podstawie analizy ryzyka – wyjaśnia Zbigniew Cieciuch, zastępca dyrektora Departamentu Zarządzania Programami Rozwoju Regionalnego. Kontrole planowe są ujęte w rocznym harmonogramie (tzw. Roczny plan kontroli). Poza nimi przeprowadza się też kontrole doraźne. Dochodzi do nich w sytuacji, gdy do Instytucji Zarządzającej dotrą informacje o nieprawidłowościach lub podejrzeniu wystąpienia nieprawidłowości w realizacji projektu. Z reguły kontrole doraźne przeprowadza się w związku z otrzymaną skargą bądź informacją o nieprawidłowościach stwierdzonych przez inne instytucje, np. Najwyższą Izbę Kontroli, Urząd Kontroli Skarbowej, Regionalną Izbę Obrachunkową, Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych, czy też organy ścigania. Zarówno kontrole planowe, jak i doraźne obejmują w szczególności sprawdzenie finansowego i rzeczowego postępu realizacji projektu oraz procesu udzielania zamówień publicznych.

Beneficjent, który przeszedł kontrolę realizowanego projektu, nie może przestać się troszczyć o swą inwestycję i związaną z nią dokumentację. Projekt może zostać skontrolowany kilkakrotnie, np. w związku z uzyskanymi informacjami o nieprawidłowościach (w takich sytuacjach – jak już wspomniano – przeprowadzana jest kontrola doraźna). Projekty wieloletnie mogą także zostać wylosowane do kontroli w kolejnych latach ich realizacji. Nawet po zakończeniu dofinansowane przedsięwzięcia mogą zostać skontrolowane pod kątem tzw. trwałości projektu.

Zbigniew Cieciuch, zastępca dyrektora Departamentu Zarządzania Programami Rozwoju Regionalnego

Zbigniew Cieciuch, zastępca dyrektora Departamentu Zarządzania Programami Rozwoju Regionalnego, Urząd Marszałkowski Województwa Warmińsko-Mazurskiego:

Większość nieprawidłowości dotyczy stosowania ustawy o zamówieniach publicznych. Nie są to poważne naruszenia, które powodowałyby konieczność rozwiązania umowy z benefi cjentem. Niemniej w zdecydowanej większości wady wykryte w zamówieniach kończą się korektami finansowymi. Do najczęstszych naruszeń należy postawienie warunku wobec wykonawcy robót budowlanych lub wobec inżyniera kontraktu, by posiadał doświadczenie przy realizacji inwestycji współfinansowanych z funduszy unijnych. Tymczasem technologia budowy konkretnego obiektu w najmniejszym stopniu nie jest uzależniona od sposobu finansowania inwestycji. Takich przypadków naruszenia ustawy mieliśmy kilkadziesiąt. Według taryfikatora, naliczmy 5-procentową korektę od wysokości dofinansowania w danym kontrakcie.

Spośród 2 tys. zawartych umów mniej więcej połowa jest podpisanych z przedsiębiorcami. Ich nie obowiązuje ustawa o zamówieniach publicznych, ale muszą stosować zasadę zachowania konkurencyjności. Oznacza to, że zamiar zakupu firma powinna upublicznić. Może to ogłosić na swojej stronie internetowej, a jeśli jej nie posiada, to na przykład w gazecie o przynajmniej regionalnym zasięgu. Informacja powinna być umieszczona w siedzibie firmy przez co najmniej dwa tygodnie. Przyjęte przez nas zasady zobowiązują beneficjentów do rozpoznania rynku przed realizacją zamówienia. Czyli przedsiębiorca powinien wystąpić z zapytaniem do trzech wykonawców czy dostawców usług lub produktów. Istotne jest udokumentowanie przesłania tych co najmniej trzech zapytań.